Näytetään tekstit, joissa on tunniste ananas. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ananas. Näytä kaikki tekstit

perjantai 26. marraskuuta 2021

Sori Ensemble Twelve New England DIPA

Alkosta löytyi Sorin humalasinfonian 12. osa. Tutun Mosaicin lisäksi humalana on uusi tuttavuus Strata.  Tuoksu on makean marjainen. Maku on enemmän trooppista hedelmää, kirpeää ananasta, appelsiiniä ja jotain eksoottisempaa hedelmää. Tuoksu paljastuu hörppiessä voimakkaaksi, kuten makukin. Happamuus on läsnä, samoin havut.  Jälkimaku on aika kuiva, jotenkin oudon oloista. 44 cl,  8,1 %, 4/5






torstai 25. marraskuuta 2021

Veski Kuum Tibu Session NEIPA

Samea vaaleankeltainen tartolainen NEIPA kuohuaa valkoisella reippaalla vaahdolla.  Tuoksu on lupaava hedelmäpuisen humalainen. Ensihörppy kuplii suussa. Maku on tuoksun kaltainen, ananasta ja vehnää, pehmeää humalaa. Aluksi tuntuu ohuelta, mutta vähitellen maku vähän täydentää itseään. IBU 33, 440 ml, 4,4 %, 3/5




perjantai 5. marraskuuta 2021

Seven Island Spell Bound DDH New England Style Double India Pale Ale with Nectaron and Riwaka Hops

Helsinginreissulla poikkesin Alkossa ja sieltä löytyi kreikkalaisperäisen panimon loitsu-NEIPAa. Panimon oluista olen aiemmin maistellut muistaakseni vain tuhteja tummia oluita. Tuhteutta tässäkin on. Väri on kellertävää oranssia ja täyteläisen sameaa on. Vaahto on valkoista. Tuoksu makeaa trooppista hedelmää. Mausta löytyy ananasta, mandariinia, sitruunaa ja persikkaa, makeus lievenee hörppiessä. Pehmeää ja helposti katoavaa, alkoholi ei maistu. Humalia en ole ennen tainnut maistaa, pitänee laittaa ne seurantaan.  440 ml, 8,3 %, 5/5 




torstai 5. elokuuta 2021

Pühaste Muhe DDH


Ostin oluen Tarton Rüütlin Gambrinus nro 1 olutkaupasta, jota vastapäätä on myös Pühaste-panimon oma ravintola. Värinä on keltainen ananas ja vaahto on fairymäistä. Tuoksuu  kuuselta ja hedelmiltä. Maku on enemmän humalainen, silti ananasta on mukana raikastamassa. Etiketin kaverin viikset on aika mueet. Olut loppuu kesken arvostelun, mikä taitaa olla hyvä merkki. Käsittääkseni olut oli aika tuoretta, ainakin Pühaste Kelderissä sitä mainostettiin uutuutena. 0,33 l, 5,5 %, 5/5




perjantai 16. heinäkuuta 2021

Stigbergets Idyllic IPA

Pien-shopista taisin tämän ruotsalaisen IPAn napata.  Väri on ananasmehumaista sameaa, vaahto on valkeaa. Tuoksu on ananasta. Maku on hedelmäinen tai onko tämä enemmän appelsiiniä. Humalat ovat siis hedelmäisiä. Maun alareunassa on vähän hiivaa ja mäntymetsää. 330 ml, 5,5 %, 4/5




torstai 24. kesäkuuta 2021

Firestone Walker Union Jack IPA

Kesäloman alku vaati yhden oluen. Alkosta löytyi brittihenkinen etiketti, jonka sisältö olikin USAsta. Väri on kultainen, kirkas ja vaahto on katoavaa. Tuoksussa on hedelmiä, appelsiini, ananas ja greippi. Mallas maistuu, hedelmäiset humalat päivystävät makua ja kuivattavat kieltä. Rapsakkuus piristää, hiilihappo on täydellisestä, jälkimaku on sopivan kuiva. Etiketissä lukee: Long live IPA. Ok, loma voi alkaa. 0,355 ml, 7,0 %, 5/5 





keskiviikko 16. kesäkuuta 2021

Etko Pineapple Express

Ananaksella ja mandariinilla maustettu sour on kultaista ja se kuohuaa vaimeasti valkoisena. Tuoksuu hedelmiltään. Ensihörppy antaa arvioksi että onpas jännää. Liukas neste valahtaa kurkkuun ja jättää hapanta hedelmäisyyttä kielelle. Jotenkin viinimäinen ja toisaalta neipamainen ja taas toisaalta sourimainen, silti vielä pehmeäkin. Humaliakin löytyy, vaikka ananas jyllää happamana.  Ok olut, vaikka toista ei tee heti mieli. 330 ml, 5%, 4/5




keskiviikko 12. toukokuuta 2021

Uiltje My Life Span NEIPA 5

Helatorstaiaatto on ehkä vähän unhoon jäänyt juhlapäivä, sen kunniaksi pääsin ensi kerran lenkille shortseissa ja terassioluelle ilman paitaa, takapihalle kuitenkin vaan. Hollantilainen olut on kirkkaankeltaisesta ja vaahto on valkeaa. Tuoksu on ananasta ja muita hedelmiä. Maussa on hedelmiä paljon, mutta oluesta on kyse. Humalat ovat lempeitä jälkimaussa. Maku on täyteläinen ja raikas, tuntuma on jotenkin kermainenkin. Pientä tuhkaisuuden aavistusta, sovitaan että se ryhdistää. Oluen loppumista alkaa pelätä jo lasin puolivälissä. 330 ml, 7,5 %, 5/5




keskiviikko 28. huhtikuuta 2021

Uiltje Piewee the Pineapple Weizen

Huhtikuu tarjoili taas omaa huumoriaan lumen muodossa. Onneksi Alkon myyjä vähän vihjaili että jonkinlainen uhka tai mahdollisuus voisi tämä hollantilainen ananasvehnäolut olla. Väri on samean keltainen, vaahto on oikeasti vain kaadettaessa muodostuvaa kuplintaa. Tuoksu on muisto lapsuuden punaisista purkkapalloista, olikohan ne jotain intiaaneja. Maussa on ananasta, kuten tuoksussakin. Ananaksen maku on tuoksuun verrattuna mieto. Aika lyhyt on makuelämys, makeus pysyy kohtuullisena. Ei sovi ananas vehnäolueeseen, jotenkin löysä yhdistelmä. 330 ml, 5,0 %, 2/5




perjantai 23. huhtikuuta 2021

Mallaskoski Juicy Summer IPA

Seinäjokelainen kesä-IPA löytyi Alkosta. Pullollinen paljastuu kirkkaan keltaiseksi, neipamaiseksi, vaahto on kirkkaan valkoista. Tuoksussa on makeahkoa sitruunaa, oikein houkuttelevasti. Humala paljastaa itsensä maussa, lempeää. Maussa on ananasta ja muita hedelmiä, ei tämä nyt mitään hedelmämehua ole, mutta kesäistä on. Humalien keväistä kuisketta tuovat Citra, Idaho7 ja Simcoe. 25 EBU, 33 cl, 6,2 %, 4/5







tiistai 16. helmikuuta 2021

RPS The Lizard NEIPA

Luulin oluen olevan yhden lihavan espoolaisen panimon olutta, mutta kyllä tämä on kuopiolaista kivipaperisakset-peliä. Olut on tummempaa oranssia ja vaahto jää lasin reunalle harsoksi. Tuoksussa nenään tunkee ananasta ja vähän pullaa. Maku onkin sitten enemmän mäntyistä humalaa, ihan vähän hedelmäisyyttä, mihin se oikein katosi.  Maku on kokonaisuutena voimakas ja täyttävä, jälkimaku on aika suoraviivaisen kuiva. 330 ml, 5,5 %, 3/5




tiistai 29. joulukuuta 2020

Garage Hard Shoulder Barcelona Weisse

Hämeensaaren Citymarketin Pien-olutkaapista löytyi iloisen värikäs barceloonalainen tölkillinen. Väri on sameaa keltaista ja vaahto on nopeaa valkoista. Tuoksu on trooppista hedelmää ja taikinaa. Maku on etiketin lupaaminen passionhedelmän, mangon, kookospähkinän ja ananaksen sinfoniaa. Odotuksena on paljon makeutta, mutta makeuden peittää reipas happamuus, kyllä se makeus siellä taustalla on. Nuo hedelmät peittävät kookoksen makua, ehkä onneksi. Taikina ei ehkä ole ihan oikea sana kuvaamaan makua, ehkä se onkin jotain kookosmaitoa. Voisin kyllä ihan hyvin käydä testaamassa panimon tuotoksia paikan päällä. 440 ml, 5,5 %, 4/5



perjantai 13. marraskuuta 2020

Linden Three Amigos Neipa

Raumanreissun matkamuisto kelpasi salibandyilyn palautusjuomaksi. Neipa on vaalean keltaista, aika läpinäkyvää, vaahtoavaa olutta. Tuoksussa on makeaa etelän hedelmäkattausta, ananasta. Maku on trooppista hedelmää, pehmeästi. Maku ei ole ohut, vaan mieluuminkin tiivis, ehkä vähän yksiulotteinen, mutta silti täyteläinen. Taustalla on vähän kalkkia. Hiilihappoja on ja makeutta löytyy sopivasti. 33 cl, 5,5 %, 3/5




tiistai 27. lokakuuta 2020

Linden Three Musketeers NEIPA

Raumalaista pienpanimo-olutta löytyi olutkellarin matkamuisto-osastolta. Musketööriolut on vaalean keltaista, vaahto on nopeaa valkoista. Tuoksuu ananakselta. Maistuu myös ananakselta, humalien potkaisu on läsnä heti ensi hörpystä. Jotenkin laiha tunnelma kuitenkin jäytää mieltä, jotenkin maut jäävät miedoiksi. 33 cl, 5,5 %, 3/5





lauantai 17. lokakuuta 2020

Linden Ananasakäämä Westcoast IPA

 Taikuri veti hatustaan ananaksen raumalaisessa Gastrobar Krouvissa. Hanasta löytynyt IPA on äärimmäisen vähän sameaa. Tuoksussa on reippaasti ananasta. Maussa humalien katkerot määräävät juomisen tahtia, aika kuivaa, ananas kääntyy oikeastaan greipin valkoiseen sisäosaksi. Humalaisuutta on riittävästi. 0,5 l, 7,2 %, 4/5 









torstai 8. lokakuuta 2020

To Øl Stereo Mono Citra DDH Single Hop India Pale Ale

To Ølin etiketti on tylsä, tölkillisen sisältö on sameaa oranssia ja vaahto on nopea. Tuoksu on hedelmäinen, appelsiinia ja ananasta. Samat elementit ovat mukana lievästi sitruunaisessa maussakin, ne täydentyvät lopuksi humalan kirpakkuuteen ja ikään kuin taikaiskusta löytyviin hiilihappoihin. Hiilihappoja ei kuitenkaan juodessa oikeastaan huomaa ollenkaan. Onpas hyvää, niin pehmeää. Vaatimukset nousevat kulautellessa, jotain pientä laihuutta alkaa ilmentymään. 44 cl, 6,8 %, 4/5





perjantai 26. kesäkuuta 2020

Amundsen Double Apocalypse DDH DIPA

Loman alkamisen kunniaksi on syytä avata hyvä olut.Tavallaan oluen hyvyyden arvailu etiketistä on vaikeaa, mutta valitsin 2020 kesäloman aloitusolueksi norjalaisen tupla-IPAn. Väri on sameahkon oranssia, vaahto on nopeahko. Tuokussa on ananasta ja hedelmiä. Mausta odottaa humalapommia, mutta sitä ei tunnu tulevan, enemmänkin hedelämäiseen suuntaan painoittuvat humalat. Maussa on vähän minttua tai eucalyptusta ja siellä suunnalla yhdessä trooppisten hedelmien kanssa ne humalat majailevat. Makeutta on mukavasti. Kyllä tällä oluella yksi kesäloma lähtee käyntiin helposti. Etiketti oli sen verran tyylikäs että liimasin sen läppärini kanteen. 330 ml, 8,5 %, 5/5


perjantai 12. kesäkuuta 2020

Olarin MC Taakibörsta IPA Remix

Fabianinkadun The Cockin terassille paistoi aurinko, jääkaapista löytyi räppäri-olutta, jonka nimen suomennukseen tarvittiin vähän nuorempaa henkilökuntaa, jotain roistojuoppoa ehkä, sopiihan tämä. Espoolainen olut on samean ananasmehun väristä, tuoksu vähän hukkuu, vähän rautaista. Maussa on humalassa uinutta ananasta. Pullon pohjalta löytyi vähän hiivaa, maku silti sitrusmaisen raikas. Helteessä menee kyllä toinen samanlainen, hyvää. 330 ml, 5,3 %, 5/5 




tiistai 4. helmikuuta 2020

Morgondagens & Mikrofonbryggeriet Wizard Bats

Kahden ruotsalaispanimon yhteistyönä oli syntynyt Pien Olutkaupan kylmäkaappiin kapea tölkillinen Berliner Weissea. Olut kuplii sitruunasoodamaisesti, väri on lähellä ananasmehua, vähän keltaisempaa. Tuoksussa on makeita trooppisia hedelmiä. Maku on trooppisen hedelmäinen, makeus ei heti iskeydy esille. Aluksi olen maistavani karviaista, mutta tarkempi analysointi kääntää sen happamaksi ananakseksi. Etiketti kertoo että maussa olisi myös mangoa, passionhedelmää ja aprikoosia. En ryhdy väittelemään etiketin kanssa, maiskuttelen hetken ja totean että kyllä niitäkin on mukaan. Kokonaisuus on mukavasti hapan ja trooppisen makea. Ei helmikuulle, mutta heinäkuulle tämä kyllä olisi ihan huippujuoma. 330 ml, 4,5 %, 4/5

tiistai 21. tammikuuta 2020

BBNo 11 Session IPA Mosaic

Pien-olutkaupan matkamuisto kaatui lasiin saunan jälkeen. Väritys on hailakan oranssia ja vaivoin läpinäkyvää.Vaahto on lyhytikäinen. Tuoksussa on ananasta ja katkeroa, enemmän ananasta. Maku on enemmän kuusenhavuista ja greippistä. Kokonaisuutena makupaletti on vahva: humalaa ja tropiikkia. Pitkässä jälkimaussa on maanläheisyyttä. Vahvasta kokonaisuudesta huolimatta englantilaista olutta voi kulautella vaivattomasti ja nautiskella.Oikeastaan tämähän on oikein hyvää, ehkä tuo Mosaic on vaan salainen suosikkihumalani. 330 ml, 4,2 %, 5/5