Suvilahden panimon myymäläkopista ostin pari olutta. Ensimmäinen oli vaalea lager, jota ei taida saada kutsua kölschiksi. Vaahto on houkutteleva, valkoinen ja kestävä. Vähän samean kultaisen oluen tuoksu on aika makea ja vähän hedelmäinen. Oluessa on paljon kuplintaa, silti se ei ole erityisen kuplivaa. Helposti tulee maltaista olutta kulauteltua, onhan tässä paljon makua. Olut livahtaa nieluun ilman suuria ponnisteluja. Jälkimaussa on vähän humalia, kivaa kirpeyttä kuitenkin. 0,44 l, 4,5 %, 4/5
tiistai 2. kesäkuuta 2026
tiistai 8. lokakuuta 2024
Fiskarsin Luomu Rölssi
Olutreissun Fiskarsin pysäkiltä ostin tämänkin matkamuiston, Nordheim-Westfaleniin viittaavaa kölsch-olutta, josta pitää tietysti vaihtaa pari kirjainta. Olut on sameaa, vaaleaa kuparia, vaahto on nopeasti katoavaa. Tuoksussa voi tarkkana ollessaan erottaa rosmariinin ja hedelmäisyyttä. Maku on sama, vähän hiivaisuutta. Mukavaa mausteisuutta, erikoistahan tämä on, sitruunaakin mahtuu mukaan. Piristää mieltä. 33 cl 4,5 %, 4/5
perjantai 6. syyskuuta 2024
United Gypsies Etätyö Kölssi
Tarton etätyöviikkoa silmällä pitäen ostin Lohjalta teemaan sopivan oluen. Viikko etätyön jälkeen on hyvä palata tunnelmaan. Kölsch on saksalainen pohjahiivaolut, etötyöläisjuoma on kultaista ja vaahtoa on valkeaa. Tuoksu on makean maltainen. Maku on enemmän kuusinen, mineraalinen ja hiivainen, hedelmäisyyttä taustalla. Ehkä etätyöhön sopii paremmin kuin perjantai-iltaan. 330 ml, 4,5 %, 2/5



