Juhannuspäivän juhlintaan sopi perinteinen sahti, tällä kertaa naantalilaisena versiona. Sitä ei tarvinnut säilyttää kylmässä, mikä on perinteiselle sahdille tyypillistä. Väritys on nimenmukaisesti tummaa suklaata, ei vaahtoa. Tuoksussa löytyy makea mallasta reippaasti, vähän banaaniakin. Täyteläinen olut muistuttaa että jotain tällaista on nautittu päivittäin Hämeen linnassa litratolkulla palkaksi joskus hämärällä keskiajalla. Katajaisuus on vähän piilossa, enemmän on maltaan makeutta. Jälkimaku on vähän jopa hapan. Alkoholit pysyy piilossa, kuten sahdissa on tapana. Makeaa on sen verran että lasi tuntuu tahmealta. Muistelen että joku sukulainen Tuuloksesta olisi sanonut että kunnon sahti menee jalkoihin. 330 ml, 9,0 %, 4/5
lauantai 20. kesäkuuta 2026
tiistai 2. kesäkuuta 2026
Stadin Helsch
Suvilahden panimon myymäläkopista ostin pari olutta. Ensimmäinen oli vaalea lager, jota ei taida saada kutsua kölschiksi. Vaahto on houkutteleva, valkoinen ja kestävä. Vähän samean kultaisen oluen tuoksu on aika makea ja vähän hedelmäinen. Oluessa on paljon kuplintaa, silti se ei ole erityisen kuplivaa. Helposti tulee maltaista olutta kulauteltua, onhan tässä paljon makua. Olut livahtaa nieluun ilman suuria ponnisteluja. Jälkimaussa on vähän humalia, kivaa kirpeyttä kuitenkin. 0,44 l, 4,5 %, 4/5
lauantai 23. toukokuuta 2026
Van Steenberge Piraat 3 Triple Hop
Duvel-ystävän mieleinen pullollinen sisälsi vähän ruskeaan taittuvaa meripihkaista vaalealla kuohuvaa belgialaista alea. Tuoksuu hedelmäiseltä pullahiivalta. Ensihörppäys palauttaa makuna vähän banaania, vehnää, makeutta ja aavistuksen alkoholia. Ei ole nopeaa juotavaa, makeus, alkoholi ja vehnäisyys antavat jotain poretta, jälkimaussa makeutta ja hippu humalaisuutta, sekä ovelaa kirpeyttä. Ostin oluen Telliskiven Sipistä, bbe 06/11/2026. 33 cl, 10,5 %, 4/5
perjantai 27. maaliskuuta 2026
Mova Anti-Imperial Stout
Ukrainalainen musta stout kuohuaa tiiviinä ja kiinteänoloisena komeasti. Tuoksuu makealta maltaalta ja mämmiltä, joka sopii tietysti lähestyvään pääsiäiseen. Makupalettiin lisääntyy kahvia, hedelmiä, kevyttä paahteisuutta ja vähän alkoholin lämpöä, loppusuoralla esiin tulee hiilihappoa. 0,33 l, 7,2 %, 3/5
perjantai 20. helmikuuta 2026
Nurme Aotearoa Loopy Series
Latvialainen tripla-ipa on väriltään oranssia, oluessa pyörii reilusti partikkeleja. Vaahto tiivis ja kaunis valkoinen. Tuoksu on makea, vähän eukalyptustakin. Maku on trooppinen hedelmä, täyteläinen lähes raskas, makua on paljon. Vähän alkoholi kurkistaa jälkimaussa humalien takaa. Kokonaisuus on pehmeä mutta vahva. Partikkelit kyllä jää unholaan hörppiessä. 440 ml, 9 %, 5/5
keskiviikko 4. helmikuuta 2026
Mad Hopper Mad Haze Premium Craft NEIPA
Saunaolueksi nautin helsinkiläistä vaaleankeltaista ja mukavasti vaahtoavaa neipaa. Tuoksuu vienosti makealta ja hedelmäiseltä. Maku on melko kuiva tai puinen tai siis tausta on sellainen, kyllä tässä on hedelmiä enemmän. Jotenkin vähän paksuutta puuttuu. Jälkimaku on humalainen kuivuus, mikä kyllä miellyttää. Yksinkertainen oluthan tämä on, se on hyvän oluen tunnusmerkki. Oluen ostin 5 Pennistä. 440 ml, 6,3 %, 4/5
tiistai 27. tammikuuta 2026
Käbliku Nats Tummõ Porter
Tarton Gambrinuksesta ostin tämän oluen. Luin oikein etikettiä ennen ostopäätöstä, siinä sanotaan että 11 eri mallasta on tähän käytetty, ja vain yksi niistä on tumma. Silti olut on lähes pikimustaa. Kotona opin että kyseessähän olikin portteri. Vaahto oli kermainen. Tuoksu on makean kermainen ja kahvinen. Maku on paahteisuutta, kahvia ja lievää makeutta. Parin hörpyn jälkeen voi todeta että on ihan ok portteri, eikä ole ainakaan turhan väkevä, lopussa tuntuu että onko vähän ohutta ilmassa. 30 IBU, 440 ml, 5,5 %, 4/5
lauantai 20. joulukuuta 2025
Anderon’s It’s Britney, Peach
Tartolainen ipa tuoksuu makealta persikalta oikein reippaasti. Väri on samean oranssi. Mausta hyppää eteen persikka ja makeus. Pientä kirpeyttä löytyy humalista. Persikkaa on paljon, kokonaisuus jää vähän yksiulotteiseksi. Mukavaa poreilua jää jotenkin suuhun jälkimauksi. 0,33 l, 6,9 %, 3/5
keskiviikko 5. marraskuuta 2025
Tuletorn & Ãrpus Bestikad Smoothie Sour
Virolais-latvialainen tölkillinen sisälsi aika rumaa olutta, vaikutelma on Bloody Mary - vispipuuro, heikko vaahto oli vähän oranssia. Vähän tulee mieleen että onkohan kaikki hyvin. Tuoksu paljastaa että ihan raikasta oluen pitäisi olla, vesimeloonia ja mangoa. Makeaa ja vähän hapanta tuntuu suussa hörpyn jälkeen. Täytyy vähän miettiä että mitä tämä oikein on. Ulkonäkö kyllä hämää ja melko paksu suutuntumakin ei ihan viittaa raikkauteen. Erikoisolut, kirsikka hyppää lopuksi vielä edustalle. Sekavantuntuinen, mutta lopulta ihan selkeä ja makea hedelmä-sour. 0,44 l, 5,0 %, 4/5
perjantai 29. elokuuta 2025
Käbliku Trippel
Tarton Gambrinus-olutkaupan hämystä valikoin lähes paikallista olutta, otepääläisen trippelin oluen etiketissä on jostain syystä kaktuksia. Väri on kuulaan oranssia kuparia, vaahto on valkoista. Tuoksussa on hedelmiä. Alkumaku on hunajainen, aika makea. Kyllä tässä alkoholi tuntuu ja vähän maistuukin, mukana tuleva hedelmäinen kattaus on makeuden taitekohdassa. Jälkimaku on väkevien hedelmien ja alkoholin sekoitus. 440 ml, 9,6 %, 4/5
lauantai 14. kesäkuuta 2025
Hiiumaa / Smedsbo Slott Keiserlik Pils Seafaring Series
Tarton Gambrinuksen toinen, ruotsalais-hiidenmaalainen matkamuisto on tummaa kultaa. Tuoksu on makean maltainen. Vaahto katosi nopeasti. Maku on aika makea, jostain syystä mieleen tulee sana kandisokeri. Imperial pils on ehkä hienostuneempi versio viinalagereista, siksi oli vähän ennakkoluuloja tätä olutta kohtaan. Maku on loppuvaiheessa vähän yrttinen, se tasoittaa makeutta. Alkoholi on taustalla, mutta kyllä sen havaitsee. Mielipide kokonaisuudesta ajoittain vaihtelee, mutta jostain syystä lopputulos on ihan hyvä. 330 ml, 10,1 %, 4/5
keskiviikko 4. kesäkuuta 2025
Pühaste Cotton Candy Sunset
Tartonreissun kohokohta on aina Gambrinus-olutkauppavisiitti, sieltä lähti matkamuistoja taas Hämeenlinnaan. Ensimmäisenä avasin tartolaisen hedelmäsourin. Se on raskaannäköistä syvän oranssia. Tuoksussa on etiketin mukaisesti ainakin mangoa ja fudgea, ehkä sieltä löytyy myös passionhedelmää. Maku on mangohedelmäinen, pieni toffeen kurkistus lopussa. Alkuun pelkäsin että on liikaa makeutta, mutta sopiva happamuus tasoittaa sitä hienosti. On kyllä hienosti tasapainossa kaikki maut. Eihän tämä nyt mitään oikeaa olutta ole, vaan lähinnä jotain cocktailia. 0,33 l, 6 %, 5/5
lauantai 31. toukokuuta 2025
Tanker Mangolicious Mango IPA
Tarton pyöräkilpailujen aitojen välistä livahdin Lossi-kadun majoitukseen sadekuuroa pakoon. Jääkaapista löytynyt kirkkaan oranssi olut kuohuaa mukavasti valkoisena. Tuoksu on voimakkaasti mangoinen ja makea. Maku on vähemmän makea, edelleen mangoa on reippaasti. Makeus ja mangoisuus katoaa, tilalle tulee pientä humalaa. Jälkimaussa mango esiintyy taas. Kesäoluttahan tämä on selvästi, mukavasti raikasta. IBU 30, 440 ml, 4,7 %, 4/5
keskiviikko 28. toukokuuta 2025
Pühaste Haka High Hazy Double IPA
Tartossa majoituksen jälkeen askeleet suuntautuivat Rüütlille ja Pühaste kelderiin. Hanasta löytyi parikin uutuutta, valitsin maapallon toiselta puolelta innoituksen ja humalat saaneen samean oranssisen tupla-ipan. Tuoksu on hedelmäinen, märkää persikkaa ja vähän makeaa sitruunaa. Maku on hedelmäinen ja päälle ilmestyy lempeää humalointia. Makeus tuntuu ensihörpyllä, mutta humalat tasapainottavat kokonaisuutta ja jättävät sopivan kihelmöinnin jälkimauksi. Kyllä Pühasten ipat toimii aina. 50 cl, 8,0 %, 5/5
tiistai 20. toukokuuta 2025
Ceres Extreme Ten
Napolilaisessa supermarketissa sorruin matkamuisto-osastolla taas erehdyksessä tanskalaiseen lageriin. Aiemmin saman virheen tein oluen pikkuveljen kanssa Roomassa. Kadulla kun näin parilla napolilaisella kädessään tällaisen, niin virhe oli mielikuvatasolla valmisteltu toteutettavaksi. Tuoksu on kuitenkin mukavan maltainen ja vähän makean hedelmäinen. Maku on voimakas, alkoholi tuo pientä poltetta jälkimakuun. Makeutta löytyy ja vähän katkeruuttakin, viinalageriksi ihan ok. 33 cl, 10 %, 3/5
lauantai 10. toukokuuta 2025
Sori / Sofia Electric Electric Cake
Tallinnalaissofialainen jälkiruokastout on mustaa, melkein tänään suditun kivikuulloteen väristä ja tuoksuu makealta toffeelta. Ensihörppy kertoo pehmeydestä, olut jää hörpyn jälkeen lasin pintaan ohueksi kalvoksi, sokeria on. Oluen etiketissä mainitaan bulgarialainen banitsa-leivonnainen, joka on käsittääkseni suolainen, tässä on varmaan ollut makeampi versio kyseessä. Omenaa ja pähkinöitä kerrotaan etiketissä käytetyn, omenaa voi hetkittäin havainnoida, pähkinää ei niinkään. Ehkä sellainen calvadosmainen tunnelma tässä välittyy, tahmeutta on. Makeus kääntyy vähän kahviin, tummaan suklaaseen ja vaniljaan. Pullollinen on aika iso annos tätä, mutta eihän sitä voi keskenkään jättää. 33 c, 11 %, 5/5
keskiviikko 30. huhtikuuta 2025
Anderson’s & Kolli Pruul Lionel Mesihoff
Napolin limocellospritz-muistojen takia lasissa oli valmiina sitruunaviipale, ajattelin että eikös tartolainen sima voisi kaivata sellaista. Jalkapallohenkinen juoma näyttää simalta, kuohu on simaa vastaavaa eli häivähdyksen siitä voi nähdä. Tuoksussa on raikkautta ja kanelia. Maku on kaneliomenaa, pientä mausteisuutta ja raikkautta. Hedelmäisyyttä on, sopii ihan hyvin vapunaattoon, makeutta on ainakin riittävästi, pientä happamuutta on aistittavissa kitalaessa. Hauskaa vappua! 0,33 l, 8,0 %, 4/5
lauantai 22. maaliskuuta 2025
Maku Vallankumous NEDIPA
Tuusulalainen tuplaneipa on melkein jaffanväristä, vähän sameampaa. Kevään ensimmäinen terassiolut tuoksuu makealta hedelmältä ja hiivalta. Maku (heh) on pehmeä, täyteläinen, hedelmäinen, vähän yrttinen tai olisiko kannabista ja olisiko vähän alkoholin lämmitystä. Etiketissä sanotaan mehupommiksi, sitrus ja mallas tässä täydentävät humalia hienosti. 330 ml, 8,0 %, 5/5
lauantai 15. maaliskuuta 2025
Põhjala Maple Bänger
Tallinnalainen musta imperial stout ei kuohua. Nenässä havaitsee paahdetta, makeutta ja mallasta. Ensihörppy saa hymyilemään, makeutta on reippaasti, mallasta on riittävästi. Vaahterasiirappia olen maistellut lähinnä pannukakun kanssa, kyllä se tällaiseen herkutteluolueenkin sopii. Hitaasti tätä on juotava, ei tämä nyt ihan siirappista ole, mutta makeus on ainakin riittävää. Makean maltaan perässä hiipii vähän suklaata ja hippunen lakritsaa, kokonaisuus on täyteläinen. Pullollisen ostin panimon kaupasta. 330 ml, 12,5 %, 5/5
lauantai 8. maaliskuuta 2025
Salama Anaconda Imperial Coffee Stout
Bier Bierin hanasta löytyi Espoon kahvipanimon kanssa yhteistyönä pantua mustaa olutta, se ei kuohua. Tuoksu on kahvia vienolla vaniljaisuudella. Makea tuoksu kääntyy enemmän pehmeästi paahteiseksi, vähän suklaiseksi, reilusti kahviseksi ja maltaiseksi, mämmiä on minimaalisesti. Alkoholi ei tunnu kun vasta kurkussa jälkimaussa. Makeus kiertää takaisin makuhermohin, hitusen viinitunnelmaa lauantai-iltapäivään. 0,3 l, 11 %, 5/5



















