Tallinnan tuliainen on tartolaista todella komean oranssia hapanolutta. Tuoksu on reilusti makea ja mangoinen, vähän pelottavan paljon. Vaahtoa ei synny. Olut on paksua. Maku ei olekaan kovin makea, vaan mukavasti happamahko. Maku on eniten mangoa, ehkä mukana on jotain raikkampiakin vähän kirpeämpiä hedelmiä, etiketti mainitsee nektariinin ja guavan. Kyllä tästä on pakko tykätä. 0,33 l, 5,5 %, 4/5
torstai 25. kesäkuuta 2026
tiistai 23. kesäkuuta 2026
Humalove / United Gypsies Daddy R U Ok? NEIPA
Juhannusaatonaattona kävin Lohjalla panimokaupassa ostamassa tuliaisia, yhden ostin tuplana, joten saunan päälle maistelin kirkkaansameaa kultaa, jonka päällä oli pitsikerros. Tuoksu on trooppista hedelmää, houkuttelevaa. Maku on aluksi samalla linjalla, mutta lopuksi tunnelma vaihtuu vähän mäntyisempään tai ruohoisempaan. Kokonaisuus on pehmeä, täyteläinen ja raikaskin, pieni puumaisuus lopussa tuo ryhtiä tai toisaalta ei. Pappakin tykkää. 0,33 l, 6,5 %, 4/5
lauantai 20. kesäkuuta 2026
Mallassepät Sahti Tumma
Juhannuspäivän juhlintaan sopi perinteinen sahti, tällä kertaa naantalilaisena versiona. Sitä ei tarvinnut säilyttää kylmässä, mikä on perinteiselle sahdille tyypillistä. Väritys on nimenmukaisesti tummaa suklaata, ei vaahtoa. Tuoksussa löytyy makea mallasta reippaasti, vähän banaaniakin. Täyteläinen olut muistuttaa että jotain tällaista on nautittu päivittäin Hämeen linnassa litratolkulla palkaksi joskus hämärällä keskiajalla. Katajaisuus on vähän piilossa, enemmän on maltaan makeutta. Jälkimaku on vähän jopa hapan. Alkoholit pysyy piilossa, kuten sahdissa on tapana. Makeaa on sen verran että lasi tuntuu tahmealta. Muistelen että joku sukulainen Tuuloksesta olisi sanonut että kunnon sahti menee jalkoihin. 330 ml, 9,0 %, 4/5
keskiviikko 17. kesäkuuta 2026
Temperance Dolphin Love New Zealand Pale Ale
Kävin Katinalan lihakaupassa ostoksilla ja siellähän oli kylmähyllyssä paikallisia oluita, nappasin maisteluun delfiinirakkautta, uusiseelantilaista pale alea. Väri on kultaista ja kirkasta, vaahto käväisi valkoisena jättäen vähän haikuja itsestään. Tuoksussa on hedelmää, tupakkaa ja katkeroa. Maku on humalainen, vähän kuivahko, hedelmät ja humalien katkero on tasapainossa. Jälkimaku on miellyttävästi mäntypuinen. Kevyttä mutta makuisaa. Etiketissä mainitaan humalina olevan teiheke, southern cross ja wai-iti. 440 ml, 5,3 %, 4/5
tiistai 2. kesäkuuta 2026
Stadin Helsch
Suvilahden panimon myymäläkopista ostin pari olutta. Ensimmäinen oli vaalea lager, jota ei taida saada kutsua kölschiksi. Vaahto on houkutteleva, valkoinen ja kestävä. Vähän samean kultaisen oluen tuoksu on aika makea ja vähän hedelmäinen. Oluessa on paljon kuplintaa, silti se ei ole erityisen kuplivaa. Helposti tulee maltaista olutta kulauteltua, onhan tässä paljon makua. Olut livahtaa nieluun ilman suuria ponnisteluja. Jälkimaussa on vähän humalia, kivaa kirpeyttä kuitenkin. 0,44 l, 4,5 %, 4/5
tiistai 26. toukokuuta 2026
Kalamaja Retro Ōlu
Telliskiven Sip-myymälässä silmään osui kalamajalaisen kiertolaispanimon kärpässieni-etiketti. Kopli-kadulla olevaa panimoa en bongannut Kalamaja-vierailullani, muutenkin Purtse-taproom näytti olevan kiinni ja Vaatia en edes oikeastaan edes löytänyt. Tölkillisen sisällä oli vahvan oranssia ja komeasti vaahtoavaa alea. Tuoksussa on puuta ja sitrusta ja vähän multaa. Ensihörpyssä on paljon hiilihappoa, maku jää rapsakan raikkauden taakse. Maussa on sitruunaa ja greippiä raikkaalla kulmalla. Hyväähän tämä on, parempaa olisi helteellä, vähän kuitenkin sellaista perus-apaa. IBU 29, 440 ml, 4,9 %, 4/5
lauantai 23. toukokuuta 2026
Van Steenberge Piraat 3 Triple Hop
Duvel-ystävän mieleinen pullollinen sisälsi vähän ruskeaan taittuvaa meripihkaista vaalealla kuohuvaa belgialaista alea. Tuoksuu hedelmäiseltä pullahiivalta. Ensihörppäys palauttaa makuna vähän banaania, vehnää, makeutta ja aavistuksen alkoholia. Ei ole nopeaa juotavaa, makeus, alkoholi ja vehnäisyys antavat jotain poretta, jälkimaussa makeutta ja hippu humalaisuutta, sekä ovelaa kirpeyttä. Ostin oluen Telliskiven Sipistä, bbe 06/11/2026. 33 cl, 10,5 %, 4/5
perjantai 22. toukokuuta 2026
Pühaste El Gordito
Meksikotyylinen lager, vähän alkoi arveluttaa että mitäs suosikkipanimoni on nyt mennyt tekemään. Väri on kirkkaan keltainen ja vaahto on heikohko. Tuoksu on reippaasti sitruunainen tai siis limemäinen. Maku sisältää myös limeä, raikkautta ja keveyttä. Makeus on maltillista. Jälkimauksi jää kevyttä kirpeyttä. Paras juomani meksiko-olut onkin virolainen. Aika näppärä terassiolut olisi tämä, vaikka perjantai-ilta kääntyikin yllättäen sateiseksi. Etiketti kuvaa olutta hyvin. 0,33 l, 4,5 %, 4/5
perjantai 15. toukokuuta 2026
Pōhjala Golden Plum Sour
Kalamaja-päiväkävelyn taukopaikka sattui osumaan tallinnalaiseen panimoon. Sieltä valitsin hanarivistöstä hapanta luumuolutta. Väri on melko kirkas hunaja, vaahtoa ei synny. Tuoksu on etäisesti hedelmäinen ja hapan. Maku on hapan, happamuus laimenee uusintahörpyillä. Oikeastaan maistuu raikkaalta, luumu ei maistu erityisen kovasti tai se on sellaista hapanta myös. 0,4 l, 5,6 %, 4/5
torstai 14. toukokuuta 2026
St Vitus Nisu
Tallinnan Kopli-kadun St Vitus -baarin hanavalikoimasta valitsin talon omaa vehnäolutta. Samean oranssia olutta vaalealla vaahdolla, joka tuottaa hiivaista tuoksua. Maku on vehnäistä tai vähän pullaista, sitrusta ja makeutta. Sitrus kääntyy vähitellen banaaniksi. 0,5 l, 5,0 %, 4/5
torstai 7. toukokuuta 2026
Outer Range Crux West Coast-Style India Pale Ale
Terassin öljyämisen jälkeen teki mieli olutta. Olutkellarin kätköistä löytyi coloradolaista ipaa. Olut on tasaisen kultaista ja vaahto on valkoista. Tuoksu on hedelmäinen, appelsiinia, makeaa. Maku on havuinen, kuivahko, appelsiini on muuttunut greipiksi ja sitruunaksi. Mäntymehun jälkimaku on kuivan humalainen. 44 cl, 6,5 %, 4/5
perjantai 24. huhtikuuta 2026
Brewski Night Knocker Black IPA
Ruotsalainen black ipa on hennosti punertavaa ruskeanmustaa, mukavasti beigellä vaahtoavaa paahteelle ja humalalle tuoksuvaa olutta. Paahteisuutta täynnä olevan kapean tölkillisen ostin Hämeensaaren Citymarketista. Jälkimaku on humalaista katkeruutta. On kyllä onnistunut yhdistelmä ipaa ja portteria, jälkimmäistä on ehkä enemmän. Vähän liian pieni pakkauskoko kertoo että on hyvää. 33 cl, 7,5 %, 4/5
keskiviikko 22. huhtikuuta 2026
Mad Scientist Bohemian Madness
Hämeensaaren Citymarketin olutvalikoima taas ilahdutti, valtava määrä oluita. Unkarin vaalituloksen innoittamana valitsin budapestilaisen lagerin, se on vähän sameaa kultaa, vaahto valkeaa. Tuoksu on viljainen. Maku on perinteisen ohrapirtelömäinen, vähän sopivaa ruohoista humalaa. Täyteläisyyttä on, mutta silti helposti valuu nieluun. Kiva humalaisuus antaa jälkimakua mukavasti. 440 ml, 4,9 %, 4/5
tiistai 21. huhtikuuta 2026
Lepaa Porter Beer
Oman työpaikan antimia löytyi vielä olutkellarista. Ruskea portteri kuohui komeasti samettisena, vähän jäi vielä hörpintäänkin viiksenmuodostusta. Tuoksu on maltainen, ministi mausteinen. Maku on pehmeä ja paahteinen, ensihörppy lupaa, mutta ei ihan vielä itse lunasta itse lupauksiaan. Kyllä on pehmeää ja vaivatonta, jotain pientä maustetta on jälkimaussa. Etiketissä lupaillaan lakritsaa, kai sitä vähän voi mausta löytää. Jos tämä tulisi työpaikan myymälään myyntiin, kyllä ostelisin. 0,33 l, 6,5 %, 4/5
lauantai 18. huhtikuuta 2026
United Gypsies Night Kit BA Barrel-Aged Golden Strong /w Triple Sec & Orange Peel
Lohjalta ostin erilaisia oluita ja tämä belgi-ale oli jäänyt olutkellarin takahyllylle, josta sen sitten nappasin takaterassin aurinkoon. Aurinko meni heti pilveen, mutta olut ei. Väri on ruskeaa kultaa, katoava vaahto oli valkeaa. Tuoksu on voimakas, hiivainen ja kypsiä hedelmiä, makeaa mallasta. Ensihörppy on yhtaikaa ohutta ja täyttävää. Belgitunnelma on vahva, appelsiininkuorta ei ole vaikea tunnistaa. Alkoholi lämmittää, alun ohuus ja terävyys jää vahvan maltaan ja hedelmien takia unholaan. Sitten kun lopuksi jää vähän hapanta sitruunaa jälkimauksi, niin aika vaikea on tätä pisteyttää, miten tämä nyt ottaa. No nyt se aurinkokin alkoi taas paistaa. 0,33 l, 12 %, 4/5
keskiviikko 15. huhtikuuta 2026
Althaia Mediterranean Lager Imprescindibles
Villajoyosan kauppahallista löytyi lopulta jotain erikoisempaa olutta Espanjan matkamuistoksi. Lähistöllä oleva panimo oli laittanut oluensa etikettiin värikkäitä taloja, kuten Villajoyosassakin oli. Välimeri-lagerin väritys on kupariin taipuva, vaahto katosi nopeasti. Tuoksu on mallas-hiiva-humala-valkoviini. Ensihörppy kertoo että voimakkaanoloista tai siis runsasmakuista. Aika hapanta ja vähän hiivaista, jotenkin vähän viinimäistäkin. Täyttää erikoisolut-kriteerit. 33 cl, 5 %, 4/5
perjantai 10. huhtikuuta 2026
Olvi Iisalmi Special Bitter ISB
Olvi toimitti taas näytteitä ulko-ovelle, repusta löytyi uutuus: iisalmelainen versio hämyisten brittipubien klassikko-oluesta, kuten etiketissä todetaan. Vaahto on paksu valkoinen kerros, joka vähitellen melkein katoaa. Oluen väri on kuparisen punertavaa, melko kirkasta. Tuoksussa on vienosti mallasta ja vielä miedommin humalia. Ensihörpyllä maistan tupakkaa, ei kuitenkaan sellaista entisten aikojen tuopin pohjalle tumpattua, vaan etäisesti jostain kaukaa leijuvaa. Oudosti, ehkä lasivalinnasta johtuen, saan jotenkin hienostuneen vaikutelman, vaikka se ei ole etiketin perusteella tarkoitus. Aika helppo kokonaisuus ja ihan miellyttävä, lopussa mukavaa katkeroakin ihan sopivasti, pehmeää ja vähän makeaakin ja kuivahtaneita hedelmiä. Joku Chelsea-ManC-ottelua hämyisän pubin screeniltä katsova brittikin varmasti tilaisi toisenkin. 0,5 l, 5,0 %, 4/5
tiistai 7. huhtikuuta 2026
San Miguel Selecta Märzenbier
Kuparinen espanjalaislager kuohuaa aurinkoterassilla valkoisella vaahdolla. Tuoksu on hennosti maltainen. Maku on suoraviivainen, mutta pehmeä, maltainen, miellyttävä. Ei ole kikkailtu, vaan on ihan mukavasti makua, jälkimaussa myös humalointia. 33 cl, 6,2 %, 4/5
lauantai 28. maaliskuuta 2026
Moersleutel Quad Quadrupel
Joululahjaksi saatu belgialainen quadrupel yllätti olemalla tumman ruskeaa, oletin etiketin värimaailmasta värin olevan vaaleaa, joten tölkin avaus vähän suurensi silmiä. Vaahto on vaalea ja se laskeutuu pieneksi renkaaksi lasin reunoille. Tuoksuu jouluisille hedelmille ja vähän ruisleivälle. Jäykähkön suutuntuman makupuoli on pehmeä, makea ja hedelmäinen, vähän siirappi tulee mieleen. Jälkimaku paljastaa alkoholia ja rusinaa. Tölkillinen on kyllä iso annos tätä makeutta, ei ole kovin nopeata juotavaa. 440 ml, 11 %, 4/5
keskiviikko 25. maaliskuuta 2026
Pühaste Roulette Hop Series Alora
Suosikkiolutkaupastani, Tarton Gambrinuksesta, ostettu ddh ipa on oranssia ja se vaahtoaa kauniisti valkoisena. Tuoksu kyllä vie Rüütlile, humalointi on aistittavissa helposti, sitruunapuun kuorta. Maku on alkuun jotenkin ohut, mutta jo ensihörpyn jälkihiessä se täydentyy. Pientä puumaisuutta on taustalla, edustalta löytyy hedelmiä, vähän makeutta ja katkeroa. Etiketti on tylsä. 0,33 l, 6,9 %, 4/5






















